Isnin, Mac 28, 2011

Kerana Aku Manusia Biasa...

Kerana saya manusia biasa... Maka, saya MARAH!!!

Hari ini, pagi-pagi dah ke library... Kononnya, mahu study laaa... Memang study, Hokey!!! Tapi, study majalah dan novel... hahahahaha... Saya sangat terganggu bila tengok buku banyak-banyak di library... Mulalah nak capai itu... Nak baca ini... Nak tengok itu... Sudahnya, buku sendiri tak terbaca... Tahniah, cik Sya!!!

Balik dari library...  Singgah dulu ke kolej lain untuk hantar buku sebelum makan-makan roti canai... Yummy!!!

Saya sangka hari ini akan berlalu dengan indah tanpa gangguan jiwa...

Tiba-tiba...

Adik Madu: Akak mesti 'suka' kalau akak dengar ni...

Suara si adik madu sebaik sahaja laman 'mukabuku'nya terbuka...

Saya pandang lama wajahnya... Cuma menangkap kata-katanya yang berbaur sinis...

Adik Madu: Kak _______ (sila isi tempat kosong) nak ikut... Kena bayar ke? 

Adik  Madu quote satu komen yang tertera di laman programnya... yang juga bakal disertai saya sebagai  'observer'...(kononnya)

Masih blur...

Saya: Huh???

Saya bangun... Adik Madu tunjuk komen tersebut kepada saya...

BAMMM!!!!

Ada gempa kuat dalam hati... Sama kuat atau mungkin saja lebih kuat dari gempa bumi yang melanda Jepun tempoh hari...

Senyap...

Sepi..

Saya: APA DIA NAK, HUH???

Separuh menjerit, saya bersuara...

Adik Madu: Akak? Tak de papelah... Diorang tanya je kot...

Saya senyap... Dalam hati ada rasa sesak yang tak terertikan... Dada rasa sangat sempit... Tak mampu bernafas dengan betul... Tersekat-sekat... Rasa macam sangat lelah... Rasa macam baru saja mendaki anak tangga mini Batu Caves yang ada dalam uni ini...

Dada mula sempit... Nafas semakin pendek... Suhu badan mula mencanak naik... Macam orang demam panas...

SAYA MARAH!!!

Ya Allah... Susahnya nak mendidik hati ini...

Ya Allah... Susahnya nak mendidik nafsu sendiri...

Ya Allah... Susahnya nak mendidik marah ini...

Ya Allah... ini ujianMu kah???

Hati mula merintih... Air mata mula meniti... Rasa sempit dalam dada semakin buat saya sesak nafas... Sehingga kepura-puraan juga tak mampu nak tutup rasa marah yang mula memercik...

Marah = Api = Syaitan...

Equation itu mula bermain di kepala...

YA... Khabar itu umpama petir...  Yang  memercik api kemarahan... yang mula ditiup angin bisikan si Syaitan durjana supaya semakin marak membuak...

Saya bangun... Meninggalkan laptop terbuka... Mencapai tuala... Menuju ke bilik mandi...

Api lawannya Air...

Saya cuba melawan rasa marah itu... Cuba mengalihkan fikiran... Cuba menikmati rasa sejuknya air yang mencurah lebat ke kepala...

Tapi...

Tapi... sekejap cuma...

Air mata mula tak sabar... Ada setitik dua mula menjengah ke pipi... Saya tepis dengan hujung jari...

*Sya... sabar,  Sya...*

Selepas solat, berteleku lama di sejadah... Seakan memujuk...  Satu suara berbisik ke telinga...

Kenapa perlu marah? Dan Nikmat Allah yang manakah yang mahu kau dustakan?

Terpinga... Sungguh terpinga...

Maksud ayat dari surah Ar-rahman itu tiba-tiba terngiang-ngiang di telinga...

Air mata mula laju...

Ya... Dan nikmat Allah yang manakah yang mahu aku dustakan?

Anggap sahaja khabar itu ujian... Anggap saja ia jentikan atau ingatan dari Allah atas saya...  Mengingatkan saya supaya mendidik nafsu marah dalam hati dengan lebih berhikmah...

Bila boleh saya ikhlaskan hati untuk memaafkan perempuan itu?

Entah!!!

Memaafkan seorang musuh adalah lebih mudah dari memaafkan seorang kawan...

Semacam mahu mengiyakan kata-kata tersebut...

Kerana dia pernah jadi kawan saya satu  ketika dulu...

Hmmm.... Hati...  Kamu harus kuat!!!!




p/s: cukup kuatkah saya kalau dia turut serta?

p/ss: Masih berperang dengan si  'marah' yang masih tak mahu mengaku kalah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers