Jumaat, Mac 25, 2011

Saya Bersalah...

Hari ini.. entah apa mimpinya, dalam jam 8 pagi, saya dan adik madu membuat keputusan untuk pergi bersarapan roti canai...

Adik Madu: Saya ajar akak 'drive' dulu... Kemudian, kita pergi sarapan, ok?
Saya: O...Okay... (dalam hati ada rasa takut)
Adik Madu: Relaks lah, kak... senang je 'drive' ni...
Saya: Ok...

Sampai di tempat kejadian...

Adik Madu: Akak tekan 'cluncth' dengan minyak sekali... Lepas tu, lepaskan 'cluncth' perlahan-lahan...
Saya: Hmmm...

Tiba-tiba...

Gedegang!!!

Saya dan Adik Madu segera keluar kereta. Melihat apa yang sedang berlaku...

Pssssssssssssttttt.... (bunyi angin keluar dari tayar dengan penuh bersungguh-sungguh... Hingga kempis...)

Saya: HANI!!!

Whoooaaaa!!!!

Saya dah buat salah besar... Ralat gila rasa... Tak hilang lagi rasa tu dalam hati ni...

*tunduk... blur...*

Takut tahu? Saya dah merosakkan harta orang...

*Macam mana ni? macam mana ni? macam mana ni? (sambil ke hulur hilir berfikir)*

Adik Madu membuka bonet belakang kereta... Memeriksa tayar simpanan...

*Dia marah ke?*

Adik Madu: Kejap... Hani try call siapa-siapa... kita nak tukar sendiri... tak larat ni... (sambil mendail nombor beberapa manusia dan bertanya...)

Lelaki 1 (Encik A)... Tidak menjawab panggilan...

Lelaki 2 (Encik U)... Turut tidak menjawab panggilan...

Lelaki 3 (Encik Kebahagiaan)...

Adik Madu: Hello, Assalamualaikum..
Encik Kebahagiaan: Waalaikumsalam..
Adik Madu: Buat apa?
Encik Kebahagiaan: Tengah mengulang... Ada exam kejap lagi...
Adik Madu: Baru ingat nak minta tolong... Tak apalah...
Encik Kebahagiaan: Kenapa?
Adik Madu: Tayar kereta bocor... 
Encik Kebahagiaan: Dekat mana?
Adik Madu: Dalam kampus lagi... dekat Bukit Convest (baca: Convest Hill)...
Encik Kebahagiaan: Oh, maaf...
Adik Madu: Tak pe.. Tak pe... Best of Luck...

Panggilan diletakkan...

Jeda...

*Dia marah ke?*

*Macam mana ni? macam mana ni? macam mana ni? (otak dah ke hulur hilir berfikir)*
Saya: Minta maaf (kesat air mata)
Adik Madu; Laa... akak... tak ada apa-apalah...

*Macam mana ni? macam mana ni? macam mana ni? (otak dah ke hulur hilir berfikir)*

Tiba-tiba Hp merah adik madu bergetar hebat.

Adik Madu: Assalamualaikum...
Encik U: Waalaikumsalam... Hani...

bla... bla.. bla...

Kesimpulannya, Encik U datang menghulurkan bantuan kepada kami...

Tapi...

Serius!!! Sangat bersalah!!!

Dasar Syafiqah perosak harta benda...!!!

Wowowowowowowo...

Sedih tahu???Terngiang-ngiang kata-kata mama dan abah di telinga...

Tak tahu dah nak buat apa... Temankan Adik madu ke bengkel kereta menukar tayar baru dengan rasa bersalah... Masih dengan rasa ralat yang datang bertimpa...

Maaf... Itu boleh diucap... Tapi...

Entah... Saya sedih... Dan... Dan... Dan...

Buntu... Tak tahu buat apa...

Melihatkan adik madu mengeluarkan duitnya untuk membayar harga kerosakan yang telah saya lakukan... Buat saya sayu sendiri...

Yelah... saya sedang sengkek... Dalam hati ada suara suruh saya bayar je duit tu nanti bila-bila berduit..

Masalahnya... bila saya akan punya duit?

Sedih! Sedih! Sedih!

Apa yang telah saya lakukan?

Dasar perempuan miskin... tak ada duit macam saya... memang cepat benar susah hati...

Hmmm....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers