Jumaat, April 29, 2011

Dunia Akhir Zaman...

Heboh!!! Kecoh!!!

Media Indonesia heboh memperkatakan tentang kehamilan sahabat baik Penyanyi No.1 M'sia... Dato' Siti Nurhaliza... Siapa lagi kalau bukan si Krisdayanti atau KD...

Kenapa kecoh? Kenapa heboh?

Sebab, perkahwinan KD dengan Raul... baru sahaja berusia sebulan lebih... lebih tepat lagi... baru 4minggu... tapi, usia kandungan itu sudah mencecah 18minggu...

Yup!!! 18minggu...

Memetik kata-kata KD

“Saya sudah hamil 17 minggu. Empat bulan artinya. Tapi kami berdua sudah sama-sama dewasa. Kami merencanakan pernikahan ini, kan, sudah lama juga. Dan sekarang sudah terjadi juga. Kalau apa yang diberikan Allah ini enggak saya akui, nanti malah muncul pemberitaan saya melakukan aborsi.”

Aduh!!!!

Benarlah dunia semakin tua...

Tanpa segan... Tanpa silu... Mengaku saja... Jalan mudah...

Apa sudah hilang malu mereka ini pada Sang Pencipta???

Na'uzubillah... Astaghafirullah...

Lindungi aku, ahli keluargaku, sahabat-sahabatku, dan mereka yang aku sayangi dari fitnah manusia dan fitnah dunia...

Bila manusia sudah ditarik rasa malu dari dalam hatinya...

Bila manusia... Mengaku tuan sedang dia adalah hamba...

Bila manusia mula giat melupakan Allah Yang Maha Esa...

 

Teringat perbualan dengan mama sewaktu berjalan menuju ke masjid di belakang rumah...

Saya: Eh, mengandung dah budak tu? bila kahwinnya, ma?
Mama: (Kerut kening, suara berbisik) Mana ada kahwin... 
Saya: Huh?? Eh, berapa umurnya?
Mama: Tingkatan 4...
Saya: Mak dia rileks je, ma...
Mama: Kalau ditegur... Kita dimaki-hamunnya... Bila kita bagi cadangan... Mahu membantu... Dikatanya, kita menyibuk...
Saya: Hmmm...

Saya perhatikan adik Tingkatan 4 itu... Dengan perut yang nampak nyata memboyot... 5/6bulan mungkin... Astaghafirullah... Saya istighfar panjang dalam hati... Ada gerun tak terertikan...

Adik Tingkatan 4 membalas pandangan sayu saya dengan jelingan tajam mind-your-own-business nya...

Aduh!!!!

Berita anak luar nikah entah yang ke berapa saya dengarkan di kejiranan saya...

Serius... Ada sentap yang panjang dalam hati... Ada rasa sebal-bersalah yang berselang-seli...

Nak kata rumah mereka jauh dari masjid... Kebanyakan kes yang saya ketahui, rumahnya samada depan masjid atau selang sebaris dari masjid...

Tapi... Kenapa itu tidak menjadi benteng mereka?

Masjid kami sangat aktif... Bukannya sunyi dan sepi... Setiap hari ada saja acara dalam usaha mengimarahkannya...

Tapi...

Kenapa ya???

Tebal sangatkah hati itu???

Hati makin merintih... Pedih...

Saya soalkan diri sendiri...

Saya ahli Inspire... ke sana sini... sekitar kawasan Selangor dan KL...

Tiadakah mahasiswa yang bergerak seperti kami di Perak ini?

Bukan banyak ke Kolej Komuniti... UiTM Seri Iskandar juga...

Malah... rasanya, ramai lepasan universiti bertebaran di Perak ini...

Tiadakah yang mahu bersatu???

Kalau mahu... saya mahu turut serta...

Runsing hati... Mati akal memikirkan masalah ini...

Gerun... Takut dengan bala Allah...

Takut... dipersoalkan nanti...

Kenapa tidak saya sampaikan kepada mereka sedangkan saya dilimpahi cahaya...

Mahu mengadu nasib pada yang sudi menghulur tangan, ilmu dan budi bersama saya untuk mengecilkan masalah ini hingga ke angka sifar...

Ada yang sudi???

Takkan mahu tunggu bala baru nak insaf...


Kalau begitu... Entah sampai kita boleh mendidik hati agar tak takut MATI!




p/s: Hati kebas dengan sikap 'ahli' masjid yang hanya mesra warga emas dan veteran... Remaja dan awal dewasa... Apa pendekatannya???

Rabu, April 27, 2011

Ikon anak muda...

Siapa Ikon @ Idola kamu???

adakah ini???

*erk... terlalu tua untuk mereka yang berumur 12 hingga 17 tahun, pada tahun ini...*

Atau ini..???

*Tak tipu... Rambut dia sangat cantik...*

Atau..

*His Fanclub is call Belieber??? What the tutttt!!!*

Kenapa tajuk ini??? Tak ada tajuk lain ke? Macamlah kamu tu suci sangat!!!

Hokey...Hokey... Saya pun tak berapa nak lurus juga... Layan Korea, Japan, Taiwan dan China sangat melampau... Tapi... saya tak fanatik macam mereka ini...

video

Ia dipanggil Flash Mob... Apa itu Flash Mob???

Flash mob (atau flashmob)[1] ialah sekumpulan besar orang ramai yang berhimpun secara mengejut di tempat awam untuk melakukan persembahan yang aneh dan tidak bererti untuk seketika, kemudian bersurai.

sumber: Wikipedia
Dan semua ini dilakukan atas sebab keFANATIKan mereka kepada si Bibir Bieber ini...

Apakah???

Lagu dia sedap, okay... Kau jangan kutuk-kutuk artis kesayangan aku tu!!!

Sedap laaa sangat... Suara tak macho langsung!!!

Dia sangat comel!!!

Ohhoi!!!! Si 'comel' ini memanggil Kuala Lumpur dengan nama Manila dalam konsert jelajahnya baru-baru ini...

Hoi!!! At least dia Western... Kau Eastern, bulls****!!!

Oh!!! Western yang buat kamu pun mahu tiru... K***ing dalam kereta... Puja perempuan macam puja Tuhan.. Dayum!!!

Siapa yang sepatutnya jadi Ikon@Idola kita???

Dr. Mahathir???

Beliau seorang ahli pemikir... Tapi... bukan beliau calon yang terhebat!

Atau, DSAI???

Skandal demi skandal... Juga bukan beliau calon terhebat itu...

Uncle Seekers??? Huh???

Oh... tak tahu apa akan jadi pada semua kalau dia dijadikan Ikon... Dah tentu-tentu bukan dia...

*Uit... lapang sungguh mulut kamu... tutup sikit... lalat masuk tu...*

Hahaha... Macam harem hampeh letak Uncle Seekers jadi calon Ikon... Nak pengsan kejap...

*Ok.. dah bangun!!*

Siapa sebenarnya yang patut dijadikan Ikon setiap umat manusia???

Siapa lagi kalau bukan dia... Si Kekasih Allah itu... Baginda Rasulullah s.a.w....

*Selawat dan salam atas Baginda...*

Dia calon terbaik... terpuji... dan teladan sepanjang zaman...

Bayangkan... Sedangkan yang bukan Muslim pun menobatkan Baginda Rasulullah sebagai yang pertama dalam senarai 100 manusia berpengaruh sepanjang zaman... Mendahului John F. Kennedy serta Abraham  Lincoln... Jadi... Nikmat yang mana lagi yang mahu kamu dustai???

Betapa sayangnya Baginda Rasul pada kita... Hingga Baginda sanggup menanggung sakitnya sakaratul maut itu... Dengan harapan agar sakit itu diringankan kepada kita kelak...

Betapa sayangnya Baginda Rasul pada kita... Umat yang Baginda tak pernah lihat... Atau tak pernah bersua... Namun... dipanggilnya kita saudara-saudaranya... Hingga cemburu para sahabat mendengar panggilan itu... Sedangkan mereka lebih layak kerana berada di samping Baginda...

Betapa sayangnya Baginda Rasul pada kita... Hingga sanggup Baginda turun naik berpuluh-kali ketika Isra' & Mi'raj... semata-mata mahu mengurangi raka'at solat... Kerana khuatirkan ia tidak akan mampu tertanggung oleh kita nanti...

Namun...

Siapa Baginda di hati kita... Di hati kamu... Di hati saya....

Siapa Baginda dalam jaga kita... Dalam jaga kamu... Dalam jaga saya...

Siapa Baginda dalam cinta kita... Dalam cinta kamu... Dalam cinta saya???

Kita umat paling bertuah...  Tapi, kita juga barangkali umat paling lalai...
- Haji Ahmad  Noor Ismail, Halaqah Sentuhan Kalbu, TV9 -


Renungkan...

Kita sambut Maulidur Rasul... Tapi... Apakah ia beri impak jangka panjang dalam hati, diri dan hidup kita?

Kita ucapkan selawat atas Junjungan Mulia... Tapi, apakah ucapan selawat itu diiringi rasa kasih dan cinta yang besar pada Baginda?

Kita katakan kita kasihkan Baginda... Tapi... seringkali nafsu yang mendahului akal dan kewarasan...

Bukan mahu jadi ustazah... Tapi sekadar berkongsi...

Dunia dilanda fitnah besar kini...

Kita harus sedar...

Mudah untuk melafazkan kita umat Muhammad... Diberi syafaat besar nanti sewaktu di Padang Mahsyar...

Tapi... Cukup layakkah kita untuk mendapat syafaat sebesar itu???



p/s: entry yang diperam berhari-hari... akibat internet yang down 2 hari...

Ahad, April 24, 2011

Agen INSPIRE...

*senyap..*

amgkat jari telunjuk di bibir... Pandang kiri dan kanan...

*Line clear...*

Jalan cepat-cepat sebelum orang nampak...

*tudung hitam, baju hitam, seluar hitam...*

Yes!!! Tak ada siapa nampak... cepat-cepat jalan sambil jari hantu dan jari ibu terbuka ala-ala pistol...

"Jangan bergerak!!!!"

Rasa nak pitam kejap... Whoaaa~ Penyamaran tak menjadi...

Tangan diangkat kedua-duanya dibelakang kepala... Ibarat pesalah menanti mahu dijatuhkan hukuman...

"Kamu ahli INSPIRE???"

Angguk laju...

"Ikut saya...."

*****

Terpinga-pinga... Dimanakah aku???

Pandang keliling... Kiri kanan dikelilingi wajah-wajah yang....

'Sumpah!!!Aku tak kenal!!!'

"KAMU!!!"

Mata tepat menikam wajah garang dihadapan....

"Cepat...Kami perlukan kamu... kamu... dan kamu semua... untuk menjalankan misi ini..."

HUH???

*****

Panjang tak intro???

Wawawawa... Maaflah, sebab tak update ini blog hampir 22 hari...

*Gomennasai!!!*

Uhhu~

Situasi diatas adalah gimik dalam kepala untuk menggempakkan lagi kehangatan Fasilitator baru INSPIRE Club yang baru saja ditauliahkan pada 18 hingga 22 April 2011 yang lepas...

Best tak angkat bai'ah dengan disaksikan oleh alam sekeliling... yang lebih penting lagi... Allah dan segala isi alam di Kem Lubuk Manggis???

huh??? apakah???
Cuak kot!!!

*Hokey...saya yang cuak tengok adik2 ini angkat bai'ah...

ini antara muka-muka yang kena angkat bai'ah pada hari terakhir...
kalau nak tengok entry lebih asyik pasal kem ini sila ke yayan nana a.k.a Adik Gigi Besi dan adik madu... Mereka dah hupdate awal lagi dari saya...

Dan, mengikut rekod... Ini AIT kelima yang saya pergi...


Tahun Pertama

Pergi AIT sebagai peserta... Tahun 2006... Masa ni, Kem di Berkelah, Pahang... Tempatnya cantik... dan... Huh!!! Abang Zaki yang 'horror' nak mati!!!

Gambar di atas diambil ketika mahu bertolak pada jam 1pagi... ^__^


Tahun ke-2

Pergi sebagai Trainerz... Berpasangan dengan si 'perempuan itu'...

Lokasi di Idaman Nurani, Ulu Langat... Jambatan yang scary... Hujan lebat... Sejuk... semua ada...

Hmmm... Tak banyak mampu diingati... Tapi, yang pasti... Rahsia kemenangan berturut-turut Regu oleh Kumpulan Komiti terbongkar di sini... Hehehe...

*adik maduku... innocent gila muka kamu... weeeee~*


Tahun ke-3

saya tak pasti mana gambar saya untuk AIT yang ini... Tapi, tahun ke-3... saya turut sebagai bidan terjun... a.k.a... Menggantikan tempat ATM 2 yang kosong 2minggu sebelum AIT...

Lokasi di Kem Asli Adventure, Hulu Langat...

Yang sangat pasti tentang AIT ini... air mata saya sangat murah dan.... entah...(?)

*rasanya...saya salah seorang pengkritik kritikal untuk kumpulan ini...huhuhuhu...*



Tahun ke-4

AIT yang ini...saya sebagai ATM Co-ordinator...

Lokasi di Kem Rimba Ria, Sungai Congkak...

Penangan AIT ini... buat saya demam seminggu... wuwuwuwuuwu...


Tahun ke-5

AIT kali ini... saya sebagai OBSERVER je,hokey...

wawawa... best3... sana-sini saya tangkap gambar...

*I DON'T CARE!!!*

balas dendam,hokey... AIT sebelum2 ni... susah betul cari gambar saya... wuwuwuwuwu...

Budaya ke-8 INSPIRE.... Well... like seniors... like juniors... Tak percaya???



Bukti-bukti Budaya ke-8 INSPIRE merasuk...


Batch KARISMA 04,05 & 06...





Batch KARISMA 07




Batch KARISMA 08



Batch KARISMA 09




Batch KARISMA 10 @ INSPIRE 01




Batch KARISMA 11 @ INSPIRE 02





Percaya dah??? Hahaha... Nak tak nak... kamu kena terima keyataan...

Namun begitu... Percayalah... Budaya ke-8 inilah yang merapatkan ukhuwwah kita kan???

Macam ni...




Walau apa pun.... Saya SAYANG kamu semua...


p/s: entry banyak gambar...^__^

Rabu, April 06, 2011

Perjuangan perlu atas nama???

*AMARAN: 
Entry ini mempunyai bahasa yang kasar, sinis dan keji yang melampau... Bagi kamu yang tak tahan makan cili... Sila pakai topi...

*****

I itu ape ek?

I itu ape ek??

I itu ape ek???

I ITU APE EK????

Berasap, dowh kepala aku!!! Apa??? Sebab kau dulu K??? K dengan I benda yang sama, ngok!!!

Kau tahu tak??? Mestilah kau tak tahu... Dan wajiblah  kau tak tahu... Sebab kau suka rasa kau hebat... Kau yang bagus... Segalakan... Tu sebab ignorance kau sangat tinggi...

Kau tulis gitu... Boleh buat semua orang yang ada dalam pembikinan I, 2 tahun lalu berasap kepala...

Kau tahu kenapa???

Kau ingat senang-senang ke nak tukar nama???

Hey!!! Kami berair-mata... Berpeluh resah... Bertegang urat... Sungguh!!! Aku turut sama membangkang pertukaran nama itu... tapi...

Tapi...

Apa ada pada nama???

Kau berbakti atas namakah?

Kau berjuang  atas namakah?

Kau menabur kasih atas namakah?

Kau fikir... Kami tak sayang???

Kau seorang je yang sayang???

Hell... Kau memang biul!!!

Kerana sayanglah ia ditukar...

Kerana kasih jua ia ditukar...

Jangan fikir kau bagus sangat dengan alasan kau...

"Aku K... bukan I..."

Owh!!!! Selama ini... Kau berjuang atas nama...

Selama ini... Kau berjuang atas namalah rupanya...

Jadi... Bila namanya ditukar... Kau pun blah???

Such a LOSER!!!

Kau LOSER... Kau tahu???

Tak... Kau tak tahu...

Selama kau dalam K dulu pun... Aku tak nampak pun kau sayangkan ia... Kau buat masalah... Kau peningkan kepala semua mereka yang ada dalam ia...

Jadi... Setelah K berubah menjadi I... Baru kau nak mengaku kau salah seorang angkatan K???

Kau memang....

Kau memang...

Aku tak punya ayat terbaik menggambarkan kejelekan kau!!!

Aku cuba bersabar dan rasionalkan kepala hotak aku  sendiri... yang kau budak2 lagi...

Ya... Budak-budak yang masih mencari...

Tapi... Bila kau terus-terus cari masalah begini... Aku muak!!! Aku Jelak!!!

Kau tahu tak I dalam keadaan sangat kritikal di hujung-hujung waktu mencari ahli baru ini??? Persiapan dan exam.... Kritikal bagi angkatan pimpinan I...

I tengah nak cari angkatan baru... Kau tahu???

Kalau kau tak tahu... Kau memang BUTA!!!

Terang-terangan di  mukabuku... Angkatan K dan I bergabung bersama-sama untuk memantapkan sesi latihan angkatan baru kali ini...

Dan... Kau mempersoalkan... I itu apa???

Nyata... Kau sangat jelek!!!!

Aku tak hirau  kalau senior2 angkatan K dulu... masih beranggapan K tetap wujud...

Memang... K masih wujud... Namanya sahaja yang berubah menjadi I...

Kau patut contohi angkatan senior K...

Walau namanya K... Mahupun I... Mereka tetap masih mahu menabur bakti... Masih mahu endah... Tanpa sedikit pun mempersoalkan I  itu apa...

Tapi kau???

Rasanya, kau turut sama terlibat dalam operasi penukaran K kepada I, bukan???

Atau... sekurang-kurangnya... Kau diberitahu... K bakal dioperasikan menjadi I atas sebab yang telah dinyataka...

Aku juga tahu... Kalau aku tulis begini... Semua angkatan I mahupun K dahulu akan mengecam aku...

Tapi,  apa aku peduli???

Sebab... Bagi aku...

Biar berubah namanya dari K menjadi I... Malah, andai Z sekalipun...

Aku sayang ia... Aku tetap sayang ia...

Sebab di situ aku mengenal siapa aku...

Dan, kalau kau masih mempersoalkan kenapa I... bukan K...

Kau ke sini...

Biar aku basuh kepala hotak kau yang legam  itu dengan CLOROX...

Dan, rasanya... Ramai angkatan K dan I mahu membantu!!!

I HATE THE FACT THAT WHOEVER QUESTION ABOUT IT... IS SUCH A LOSER!!!


p/s: mode bengang!!!!

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers