Jumaat, April 29, 2011

Dunia Akhir Zaman...

Heboh!!! Kecoh!!!

Media Indonesia heboh memperkatakan tentang kehamilan sahabat baik Penyanyi No.1 M'sia... Dato' Siti Nurhaliza... Siapa lagi kalau bukan si Krisdayanti atau KD...

Kenapa kecoh? Kenapa heboh?

Sebab, perkahwinan KD dengan Raul... baru sahaja berusia sebulan lebih... lebih tepat lagi... baru 4minggu... tapi, usia kandungan itu sudah mencecah 18minggu...

Yup!!! 18minggu...

Memetik kata-kata KD

“Saya sudah hamil 17 minggu. Empat bulan artinya. Tapi kami berdua sudah sama-sama dewasa. Kami merencanakan pernikahan ini, kan, sudah lama juga. Dan sekarang sudah terjadi juga. Kalau apa yang diberikan Allah ini enggak saya akui, nanti malah muncul pemberitaan saya melakukan aborsi.”

Aduh!!!!

Benarlah dunia semakin tua...

Tanpa segan... Tanpa silu... Mengaku saja... Jalan mudah...

Apa sudah hilang malu mereka ini pada Sang Pencipta???

Na'uzubillah... Astaghafirullah...

Lindungi aku, ahli keluargaku, sahabat-sahabatku, dan mereka yang aku sayangi dari fitnah manusia dan fitnah dunia...

Bila manusia sudah ditarik rasa malu dari dalam hatinya...

Bila manusia... Mengaku tuan sedang dia adalah hamba...

Bila manusia mula giat melupakan Allah Yang Maha Esa...

 

Teringat perbualan dengan mama sewaktu berjalan menuju ke masjid di belakang rumah...

Saya: Eh, mengandung dah budak tu? bila kahwinnya, ma?
Mama: (Kerut kening, suara berbisik) Mana ada kahwin... 
Saya: Huh?? Eh, berapa umurnya?
Mama: Tingkatan 4...
Saya: Mak dia rileks je, ma...
Mama: Kalau ditegur... Kita dimaki-hamunnya... Bila kita bagi cadangan... Mahu membantu... Dikatanya, kita menyibuk...
Saya: Hmmm...

Saya perhatikan adik Tingkatan 4 itu... Dengan perut yang nampak nyata memboyot... 5/6bulan mungkin... Astaghafirullah... Saya istighfar panjang dalam hati... Ada gerun tak terertikan...

Adik Tingkatan 4 membalas pandangan sayu saya dengan jelingan tajam mind-your-own-business nya...

Aduh!!!!

Berita anak luar nikah entah yang ke berapa saya dengarkan di kejiranan saya...

Serius... Ada sentap yang panjang dalam hati... Ada rasa sebal-bersalah yang berselang-seli...

Nak kata rumah mereka jauh dari masjid... Kebanyakan kes yang saya ketahui, rumahnya samada depan masjid atau selang sebaris dari masjid...

Tapi... Kenapa itu tidak menjadi benteng mereka?

Masjid kami sangat aktif... Bukannya sunyi dan sepi... Setiap hari ada saja acara dalam usaha mengimarahkannya...

Tapi...

Kenapa ya???

Tebal sangatkah hati itu???

Hati makin merintih... Pedih...

Saya soalkan diri sendiri...

Saya ahli Inspire... ke sana sini... sekitar kawasan Selangor dan KL...

Tiadakah mahasiswa yang bergerak seperti kami di Perak ini?

Bukan banyak ke Kolej Komuniti... UiTM Seri Iskandar juga...

Malah... rasanya, ramai lepasan universiti bertebaran di Perak ini...

Tiadakah yang mahu bersatu???

Kalau mahu... saya mahu turut serta...

Runsing hati... Mati akal memikirkan masalah ini...

Gerun... Takut dengan bala Allah...

Takut... dipersoalkan nanti...

Kenapa tidak saya sampaikan kepada mereka sedangkan saya dilimpahi cahaya...

Mahu mengadu nasib pada yang sudi menghulur tangan, ilmu dan budi bersama saya untuk mengecilkan masalah ini hingga ke angka sifar...

Ada yang sudi???

Takkan mahu tunggu bala baru nak insaf...


Kalau begitu... Entah sampai kita boleh mendidik hati agar tak takut MATI!




p/s: Hati kebas dengan sikap 'ahli' masjid yang hanya mesra warga emas dan veteran... Remaja dan awal dewasa... Apa pendekatannya???

2 ulasan:

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers