Selasa, Februari 08, 2011

dehydration!!!!

apa itu dehydration?

mengikut kamus wikipedia:

Dehydration (hypohydration) is defined as an excessive loss of body fluid. It is literally the removal of water (Ancient Greek: ὕδωρ hýdōr) from an object, however in physiological terms, it entails a deficiency of fluid within an organism.


Simptom:

  1. Boleh mengakibatkan Sakit kepala yang teruk seperti yang dialami oleh mereka yang baru lepas sedar dari mabuk (hangover)
  2. muscle cramps (terutamanya di bahagian kaki)
  3. pandangan kabur secara tiba-tiba
  4. tekanan darah rendah (hypertension)
  5. pening-pening atau pengsan ketika berdiri akibat orthostatic hypotension
  6. Jika tidak diubati boleh mengakibatkan delirium, tidak sedarkan diri, swelling of the tongue
  7. Dalam kes-kes yang berbahaya, boleh membawa kepada KEMATIAN...  
 Kebiasaannya, Simptom-simptom ini boleh dikenalpasti setelah 2% dari kandungan air dalam badan seseorang itu berkurangan. Seseorang akan merasa:
  1. dahaga dan ketidakselesaan
  2. diikuti dengan hilang selera makan dan kulit kering
  3. diikuti dengan constipation.
  4. Para atlet akan mengalami penurunan prestasi hingga 30% dan mengalami flushing, kurang daya tahan sakit, denyut jantung semakin laju, elevated body temperatures, and rapid onset of fatigue

Kenapa saya menulis tentang ini? Sebab saya rasa... saya mengalami simptom-simptom ini...

wuwuwuwuwu....

kulit kering sangat-sangat... terutamanya di bahagian muka dan bibir... perit saja bila kenaa cahaya matahari... rasanya, dah beberapa liter air saya minum hari ini... sedih saya...


apa perlu saya lakukan ye? ada apa-apa cadangan tak?


p/s: kulit rasa macam sangat kasar je sekarang... T__T

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers