Isnin, Oktober 11, 2010

asal-usul perkataan OK...

1. Bagi orang Jerman, “OK” ialah singkatan bagi Oberst Kommandant (Colonel in command) digunakan oleh Baron Von Steuben, seorang Jenderal Amerika dalam Perang Revolusi. Digunakan oleh tentera Amerika ketika perang dunia ke-2, apabila pulang dari peperangan atau misi. Zero Killed akan sebut yang bermaksud tiada tentera yang menemui ajal dalam pertempuran. Maksudnya Zero ’ O ‘ Killed = O K .

2. Orin Kendall ialah nama merek crackers sejenis biskut krim , dikenali sebagai “OK”. makanan yang dimakan oleh tentera Amerika ketika Perang Sipil.

3. “OK’ berasal dari nama Perancis untuk pelabuhan di Haiti, Aux Cayes, yang terkenal dengan produksi rum.

4. “OK” berasal dari istilah telegram era 1860-an untuk Open Key. Ini sejenis kunci seperti yang ada pada papan kunci (keyboard) komputer modern.

5. Terdapat sumber mengatakan ia berasal dari bahasa asli India “okeh” tetapi tiada penjelasan yang kukuh untuk teori ini.

6. Kesalahan mengeja daripada all correct ke oll korrect telah mewujudkan singkatan perkataan ”OK”. Presiden AS Andrew Jackson seorang yang susah mengeja telah menuliskan ‘OK’ dengan maksud menandakan bahawa semua dokumen kenegaraan yang dibacanya berstatus “all correct”. Banyak kajian yang mengatakan penjelasan ini lebih mendekati asal usul “OK”.

Kredit: ahappysnow.com

1 ulasan:

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers