Khamis, Disember 02, 2010

kenangan... (part 1)

sesi  imbauan kenangan malam ini...

1. kenangan masa mula-mula belajar naik bawak basikal tanpa roda sokongan... means, basikal biasa tu....


masa tu dalam darjah 1 tak silap... masih duduk di Pangkalan TLDM... di blok A21... (saya anak NAVY... harap maklum...)

ntah kenapa tekad sangat bawak basikal... masa tu  cuaca macam dah mendung...jadinya, main basikal dekat koridor rumah... masa ni, memang tak ramai kawan kat blok A21 ni... jadi main sendiri-sendiri je... huhuhu...

2. pertama kali bagi penampar kat orang...





lawak...lawak... masa tu darjah dua... kat sekolah... budak tue, tinggi 2 inci dari saya... maka, jadilah ia seperti penampar jepun... burukkan perangai? kecik-kecik dah tunjuk bad temper... huhuhu...

sebab? sebab dia patahkan pensel warna saya yang baru diasah malamnya oleh abah... pas tu, ngaku pensel tu dia punya... huhuhu...

dan, penampar kedua dilayangkan kepada sepupu saya masa darjah 3... bila kenang balik... kenapa saya tak tampar je kakak dia masa tu... hahaha...

3. kali pertama dijaga oleh arwah nenek atas alasan belajar mengaji...



masa tu darjah 2... mama dengar saya ngaji merangkak-rangkak... walaupun, dah khatam quran sekali.... makanya, mama dan abah hantar saya balik kampung... tinggal dengan nenek...

terpinga-pinga jugak laaa mula-mula kena dok ngan arwah... bangun pagi-pagi... mandi air yang sejuk gila... basuh baju sendiri... sarapan... ngaji... lepas tu, bosan tak tahu buat apa... masa tu, tv kat rumah arwah rosak pulak... tak boleh tengok tv... kena duduk sorang-sorang.. bosan amat nak ngabiskan cuti sekolah 2bulan...

tapi, ada jugak laaa sepupu yang duduk sekali bila tengok saya ada kat sana... tapi, rumah diorang dekat-dekat je ngan rumah arwah... dan tak silap... diorang tak berapa sangat nak balik rumah arwah... sebab diorang ada atuk dan nenek yang lain..maka, kebanyakan masa saya sendirian... sehinggalah darjah 6... setiap kali cuti sekolah... saya kena duduk kampung...

tapi, bila dah besar gini... sebenarnya... best duduk kampung ni... paling best air dia yang sejuk macam kat uni... ehhe~


4. pertama kali naik pentas untuk pertandingan...

masa tu darjah 3... atas tunjuk ajar nenek yang sentiasa pegang rotan sebatang setiap kali ngaji, maka saya dapat ngaji dengan lancar... kemudian, dipilih untuk jadi wakil sekolah untuk pertandingan tilawah al-quran.. ni dekat sekolah agama...

mula-mula masuk, mestilah kalah... ingat lagi, nama calon johan feveret masa tu... Salha Shakila... dia ngaji sedap.. tajwid semua betul... mana taknya, ayah dia ustaz... duduk dekat  bwah dengan quran, semak satu-satu bacaan dia bila dia baca...

masa darjah 5, baru merasa dapat naib johan... darjah 6... dapat tempat ke-3... ehhe~ bolehlah...

5. hmmmm.... apa ye?

oh, masa kecil--kecil dulu.. kalau kumpul ramai-ramai dengan sepupu... mesti ada yang akan buka cerita hantu..  gilaan!! pas tu... takut nak pergi bilik air... sama je masing-masing... hahaha...


ok... sekian dulu... nanti sambung lagi...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers