Selasa, November 13, 2012

Kahwin...?

Kahwin...?

Ada tanda soal di situ...

Kahwin...?

Ada pertanyaan di situ...


People always be sceptical...

Haishhh!!!

Yelah... Lepas belajar je kena kahwin... Asal kahwin je habis belajar...

Lepas tu... Kalau adik yang nak kahwin dulu, si kakak dikata tak laku... Lepas tu mula mencarut-carut, mengata-ngata, mengumpat-ngumpat...

Adik kau cantik... Kau?

Adik kau comel... Kau?

Adik kau laku... Kau?

Heh!!! Malam sikit...

Aku pun cantik jugak what?

*Ok, sangat auta di situ..*

Yelah, cantiklah... setelah dipakaikan BB cream Maybeline, bedak kompak Maybeline seinci dua... Celak MAC, Mascara MAC, lipbalm NIVEA... Maka, wajah cantik rupa orang tu, nampak laaa...

Kalau tak, rupa pucat lesi macam malam tadi baru kena kejar hantu keliling taman...

*Heh! Exaggerate...!*

Aku pun comel juga...

*Ni sumpah rasa nak pitam... Apsal kau puji diri tahap keyakinan diri tinggi melampau tiba-tiba ni, cik Sya?*

Comel laaaa, bila senyum... bila tayang muka beku..? Heh! Macam nak mintak penampar!

*Tak pe.. saya tak perlukan ehsan korang nak tamparkan diri saya...*

Aku pun laku juga...

*Errr... Ye ke?*

Laku laaa... Belum habis belajar, dah dapat kerja... Tak dan seminggu menganggur... bulan depan orang dah panggil kerja balik... Tak ke laku namanya..

*Ok, ini keluar topik...*

So, kenapanya kecoh-kecoh suruh kahwin ni? Banyak lagi kot tak settle...

Contoh:

1. Hantar mama abah pergi haji/umrah... At least sekali dengan duit sendiri...

Kot-kot kalau si lelaki yang nak masuk meminang tu nak bagi pakej umrah kami sekeluarga dalam hantaran... Saya terima je dengan besar hati...

*Kaya sangat laaaa lelaki tu kalau dia mampu nak bagi..*

2. Beli rumah...

Kena ada rumah sendiri sebelum kahwin... Bukan minta... Tapi, orang tua-tua kata kena sediakan payung sebelum hujan... Dibuatnya, si lelaki itu stok buat perempuan habis madu sepah dibuang... Tak ke haru biru... takkan nak menumpang dengan mama abah lagi? Kot laaa dah beranak pinak...

3. Ada bisnes sendiri...

Perlu... Harus... Wajib... So, sekarang tengah kumpul modal... Impian nak buka kedai buku tetap tak padam...

4. Ada emas berkoyan-koyan... Boleh invest... Boleh melaram...

Eh, ini impian dari kecil... Tapi, tak de laaa sampai nak bawa ke hulu ke hilir macam Mami Jarum tu... Dok menayang satu kampung berapa banyak emas dia ada...

5. Bayar PTPTipu...

Boleh bayar konsisten RM150 sebulan paling kurang...Ini pun boleh bayar RM10 je sebulan... Kecoh nak kahwin...

Dan yang sewaktu dengannya...

Makanya, kalau saya berkata tidak itu... Bukan kerana saja-saja...

Dan, kalau saya berkata tengok dulu itu... bukan kerana suka-suka...

Masih belum rasa yakin untuk memikul tanggungjawab seorang isteri...Juga belum rasa percaya diri boleh memegang komitmen tinggi dalam berkeluarga...

Terbiasa agaknya, menyimpan dendam, marah, gembira, suka, dan duka sendirian... Maka, hati jadi beku seketika untuk membawa masuk rasa indah itu...

 Tapi, kalau rasa nak bash saya dengan kata-kata saya tak laku dan sebagainya... Silakan...

Tapi, bersedialah untuk komen itu dibawa masuk ke ruang sampah...

*HEH!!!*

p/s: Geli pulak dengan orang-orang yang kecoh nak kenenkan yang itu dan ini... Saya bahagia je macam sekarang ni... ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers