Jumaat, September 28, 2012

Siapa kami di mata kalian...

"Dah tengok mesej kat handphone mama tadi?"

Saya berkerut hebat.

"Mesej apa?" Soal saya pantas kepada Mama. Lantas, handphone Nokia itu dicapai.

"Tak tahulah tu nombor siapa tu... Tapi, bacalah..."

Saya hela nafas panjang. Sekilas lalu saya baca sms itu...

Jemputan ke kenduri kahwin si polan binti si polan di dewan itu begini, Ipoh, Perak, dari si polan si polan sekeluarga...

"Owh~" terpacul sepatah. Ada luka tertores kasar di hati.

"Macam tu dia anta jemputan kahwin anak dia pada kita..." dengus Mama. Perlahan. Riak kecewanya terdengar sayup.

Saya tahan hati.

"Hmmm... Macam tu je? Entahlah, ma... Sampai hati diorang..." Saya teremosi. Masih menahan rasa hati yang terguris. Mama apatah lagi agaknya...

"Tu laaa... Mama ingatkan, nanti kalau Syaza kahwin, nak jugaklah jemput elok-elok pergi rumah, mengajak sendiri... Dah dia mulakan macam ni, mama pun pakai sms je laaa nanti, kak... Jimat sikit..." Sarkastik nada suara mama.

Saya hela nafas panjang.

"Akak pun fikir benda yang sama jugak... Kalau pun mama abah tak mau pergi, kalau akak kahwin nanti, akak sendiri yang pergi menjemput... Tapi, dah buat macam ni..."

Saya separuh mengeluh.

Mama hela nafas kecewa.

Saya masih tak puas hati.

"Ma, kita ni bukannya orang lain, ma dengan diorang..."


-

-

-

-

-

-

-

-

Perbualan selepas solat Maghrib tadi. Luka itu rasanya sudah tak tertampung darahnya.

Sampai hati... Macam ajak-ajak ayam je... Pada hal yang berkahwin itu bukan orang lain...

Sampai hati... 8 tahun korang buat kami begini... Apa tak punya jalan damai?

Sampai hati... Kami cuma 6 beranak... Belum bertambah, belum berkurang... Apa payah kamu mahu datang menjengah walau sejenak untuk menunjukkan keikhlasan hati kamu?

Apa sudah tak punya cara? Maka, kami sudah keluar dari salasilah keturunan keluarga?

*Mengeluh*

Hebat! Hebat! Hebat!

Kalian manusia hebat!

Bukan kamu tak punya suara... Bukan kami menukar nombor telefon atau sebagainya...

Kalau pun benci menatap muka, telefon sahaja... Menjual suara seketika menitip jemputan itu... Bukan susah...

Abah tak pernah tukar nombor sejak 8 tahun lalu... Mama juga... Malah saya masih di nombor Maxis itu... Di nombor yang sering kamu hubungi dulu... 017515**** itu juga...

Dasar!!! Dasar manusia ...

Tak menagapa... Penyudah kita sama...

Mati, dimandikan oleh orang, dikafankan... Ditalkinkan...

Penyudah kita sama...

Cuma mungkin amalan sahaja yang berbeza...

Teruskan aktiviti kamu itu...






p/s: Titiplah sebanyak mana pun pesanan kamu di inbox FB saya... Saya tak akan approve kamu kalau kamu punya rencana yang menyakitkan hati... Saya lebih percaya gerak hati yang Allah beri, dari menahan diri dengan rencana-rencana kamu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers