Khamis, November 03, 2011

manusia-manusia itu berfikiran dangkal...

Dangkal sungguh...

Sudahlah dangkal... Sangat kolot...

Pesimis!!!

*Oh, entry emo...*

Teringat secebis kisah di suatu hari yang indah dan permai... Sang kura-kura berjalan-jalan sambil menghirup udara petang yang nyaman... Tiba-tiba...

*Dush!!!*

*Ini bukan cerita cik kura-kura...*

Aigoo... Maaf... Maaf... Salah cerita...

*Sengih malu...*

Sebenarnya begini...

Teringat secebis kisah ini... Tak pasti bila... Samar-samar dalam ingatan... Ketika itu saya dalam tingkatan 4 atau 5...

A: Kau tak de bf ke kak long?
Saya: Perlu ke? *kerut kening kuat-kuat*
A: Perlu laaa... Kau tengok aku...
Saya: *Tengok dia lama-lama...*
A: Bukan tengok aku as tengok aku laaa...
Saya: *muka confused* Laaa... Bukan suruh tengok ke tadi?
A: *cebik* Kau ni...
Saya: Ok... Kenapa dengan kau?
A: Kau tengok aku... Ramai kot bf...
Saya: Dah tu? Kau nak samakan aku dengan kau laaa?
A: *cebik lagi* Memang laaa tak sama... Aku bukan kau...
Saya: Laaaa... pulak... Haish... Tak faham aku...
A: Yelah... Kau tengok aku... Special sorang... Spare part banyak...
Saya: Oh... Jadi?
A: Kau tak kagum ke?
Saya: Tak... Of course...
A: Kenapa?
Saya: Entah...
A: Kau patut kagum tau... Senang... Yang ni tak nak... Yang tu nak...
Saya: Oh, macam tu? *pura-pura kagum*
A: Yelah... Senang tau... Kau tak tahu rasa couple... Best!!!
Saya: *menjulingkan mata* Best? tu bukan best... tu bala...
A: Bala ape hal pulak... Ala... Kau jeles tak de sape nak kau...
Saya: *muka confused* Ade aku cakap aku jeles ke?
A: Alah... Tak yah cakap aku tau..
Saya: Ikut kau laaa...
A: Kau tak rasa nak couple ke?
Saya: Kenapa?
A: Kau kan dah nak masuk U... Nanti tak de sape nak kat kau...
Saya: *confused* Jodoh tu, kau yang tentukan ke?
A: Tak de laaa... Kang tak laku... Malu mama ngan abah kau...

Tak laku... Malukan mama dan abah? Sangat lah tak munasabah...

Walaupun dah dekat 7 tahun... Tapi, dialog ni tersemat kemas dalam fikiran...

Bayangkan... Kau tak couple.. Kau kolot...

Bayangkan... Kau tak couple... Kau tak laku...

Aduh!!! Ceteknya fikiran kamu...

Rasanya, Boyfriend kamu sekarang... Tak sama dengan Boyfriend yang kamu banggakan dengan saya 7 tahun dulu...

Dan, semasa 7 tahun lepas... Saya tak punya kata-kata dan hujah yang kuat untuk menegakkan kebenaran...

*Ayat macam pejuang keamanan...*

Kamu nak tahu apa jawapan saya sekarang???

1. Jodoh saya di tangan Allah... Bukan di tangan Kamu...

Kamu dok kata saya tak laku... Kolot... Habis kamu tu?

Oh... Kalau tak de boyfriend... Kira kolot sangatlah... Tak moden... Tak ikut trend...

Saya mahu gelak dengan kuat...

Hello!!! Jodoh saya bukan di tangan kamu...

Memang kita kena berusaha... Tapi, biarlah dengan cara yang betul... Ini kalau dah sampai pasnag 2-3 sparepart... Apa cerita? Ingat hati lelaki-lelaki itu... hati kayu? Tak tahu menilai...

Dan sekali lagi... Boyfriend kamu sekarang... Apakah sama dengan boyfriend kamu yang 7 tahun dulu?

2. Saya tak cari redha  manusia... Saya cari redha Allah...

Saya cari redha Allah...

Yup... Redha Allah...

Bukankah dengan bergayut di telefon selama 2-3 jam sehari itu satu maksiat?

Bukankah dengan ber'sms' selama 24jam sehari itu... satu maksiat?

Bukankah dengan keluar dating itu... Satu maksiat?

Aigoo... Kalau setakat malu dengan orang ramai... Malu dengan kawan-kawan...

Rasanya saya malu lagi dengan Allah...

Apa yang dicakapkan selama 2-3jam tu?

Apa yang di'sms'kan selama 24jam tu?

Kamu bukan ada apa-apa kepentingan pada dia... Dan dia juga tiada apa-apa kepentingan pada kamu...

Habis masa... Sudah bosan.. Kamu ditinggalkan...

3. Bercinta tak salah... Tapi kena pada tempatnya...

Kamu... Nak bercinta tak salah... Tapi, biarlah kena cara, adab dan adatnya...

Ini kalau sampai keluar dating masa azan Maghrib tengah berkumandang tu... Apa cerita?

Lepas tu, balik pula dekat tengah-tengah malam...

Kemudian, siap salam cium tangan cium dahi bagai...

Aduh!!! Apakah itu?

Kamu dan dia sudah sah jadi suami isteri kah?

Kamu dan dia sudah betul-betul tak takut dengan Allahkah?

Kalau dia lelaki yang baik... Sudah pasti, dia menjaga kehormatan kamu... Aurat kamu... Agama kamu...

Tapi, kalau sampai sebegitu sekali...

Alangkah ruginya kamu... Tak guna kamu menjaja cerita saya ke hulu hilir.. Sedangkan kamu sendiri tidak sebaik mana...

*****

Cukup 3 dulu... kejap lagi, kamu pula berdarah mata mahu baca...

Saya menulis secara umum... Tidak memihak pada mana-mana... Dan tidak mewakili mana-mana...

Kamu yang terasa hati... Saya minta maaf... Sebab saya pin bukan baik mana...

Saya single... Tapi, saya ok... ^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen yang bersifat menyakitkan hati, tidak akan dilayan... Terima kasih...

PeNoNtOn FiLeM...

Related Posts with Thumbnails

eN. bLoG pUnYa BiRtHdAy...

Daisypath Anniversary tickers